divendres, 25 de setembre de 2015

Converses amb... Montse Sanjuan a Vall-de-Roures, setembre 2015

Montse Sanjuan, autora lleidatana, periodista i docent. Actualment és professora de secundària i escriptora, també blogista (llibres llegits i per llegir). Va començar escrivint contes però es va  donar al gran públic amb la seva primera novel.la La sergent Anna Grimm. Acaba de publicar també un relat a "Les noves dames del crim" amb Llibres del Delicte. Avui estem a la província de Terol, a la capital del Matarranya, on ens presenta la seva segona novel.la, El misteri del bressol buit, amb la mateixa Sergent Grimm com a protagonista. 


- Tens pensat convertir aquestes novel.les en una saga criminal?
- M’agradaria fer una trilogia per acabar de completar el personatge però també perquè m’agrada i gaudeixo escrivint novel·les policíaques.


Per qui no hagi llegit la primera... la Sergent Anna Grimm és una mossa d’esquadra gironina que demana trasllat a Lleida per motius personals: la seva germana Clara va desaparèixer fa mesos i no ha estat capaç de trobar-la, ni viva ni morta. Decideix allunyar-se físicament i emocionalment.
 
- Què et va impulsar a crear un personatge femení dins d’un gènere de personatges eminentment masculins (excepte Fletchers, Petras Delicado, Mines Fuster, ...). La Grimm està inspirada en alguna persona real o és pura invenció?
- És pura invenció. Jo volia fer un personatge femení que, per motius personals, s’havia de dir Anna i perquè crec que les dones s’han d’incorporar també amb tota normalitat al món de la novel·la negra.

- Les teves històries s’ambienten a Lleida. Quina rebuda han tingut a aquesta ciutat? 
- Molt bona. No sempre es pot gaudir d’una història on els fets esdevinguin als llocs i carrers que et són quotidians. D’alguna forma, l’escenari literari conegut contribueix a imprimir dosis de realitat al relat de ficció.
 
- Als que no som o no coneixem gaire Lleida... perquè hauríem de llegir les teves novel.les?
- Apart de l’escenari literari hi ha una trama que pels imputs que m’arriben dels lectors i lectores enganxa molt. Les històries de l’Anna Grimm et captiven plenament des de les primeres pàgines.


- Mantens la intriga fins al final, vull dir que son d’aquelles novel.les que no saps com acabaran fins al final. Mostres una col.lecció de personatges on tots tenen algun motiu per a matar. Encara que al final ja se sap que l’assassí és el majordom. En què t’inspires per crear les trames? Fets reals, notícies...?  
- Sobretot crec que ve de la realitat quotidiana però és fonamental el bagatge literari que un escriptor té. En el meu cas , sóc una gran amant de la novel·la policíaca i totes les històries llegides  configuren un imaginari que fa que finalment escrigui una història nova.

- Està a punt de tancar la llibreria Negra y criminal, de la Barceloneta. Hi havies estat? Saps si el teu primer llibre estava a les seves lleixes? 
- Doncs malgrat viure a Lleida l’he visitat en diverses ocasions. Quan van publicar el primer llibre hi vaig anar i em vaig fer una foto amb La sergent Anna Grimm a les seues prestatgeries. Em va fer molta il·lusió. 

- Com està això del centralisme barceloní respecte a la novel.la? Creus que els barcelonins estan interessats en llegir novel.les ambientades fora del seu àmbit geogràfic? 
- És complicat però autors catalans que no residim a Barcelona hem de mostrar també les nostres novel·les. Hi ha molt bona literatura més enllà de Barcelona.


- Què ens pots dir respecte al fet que una llibreria emblemàtica com aquesta, dedicada exclusivament al gènere criminal, hagi hagut de tancar? 
- És un fet molt dolorós. Les llibreries formen part del món literari. Un bon llibreter, com és el Paco Camarasa, fan una feina de motivar i informar sobre allò que es va publicant i si les persones que poden informar als lectors no poden seguir, tenim un problema.

- Acabes de publicar també “Les noves dames del crim”, un recull de narracions curtes coordinada per Anna Mª Villalonga. Com ha estat l’experiència? 
- Ha estat immillorable. Un plaer i un honor a la vegada. Formar part del grup i llegir tots els relats que conformen el llibre m’ha agradat molt. És un gran llibre de relats. Són diferents i cada un d’ells t’atrapa des del començament.

- Aquesta setmana has estat presentant a la Setmana del Llibre en Català, a Barcelona.
Quines impressions n’has tret sobre el futur de la novel.la negra escrita en català?
- Crec que va endavant gràcies a l’esforç dels autors i autores i dels editors que fan que arribi al públic que hi ha molts bons llibres a més d’altres novel·les que ens vénen de fora.


- La teva editorial, Pagès, no es dedica explícitament al gènere negre ni té una col.lecció negra. Creus que això vol dir que anem en camí de deixar de considerar-lo un gènere menor?
- Crec que no ho és en absolut malgrat els prejudicis que encara hi ha en la nostra societat. A poc a poc, però, surten cada cop més veus que ens parlen dels valors de la novel·la negra. Una novel·la de gènere però que està a l’alçada de qualsevol llibre de qualitat.

Parlar amb la Montse ha estat tot un plaer. Espero que us animeu a tastar i gaudir les seves històries, sempre molt humanes.  





 


2 comentaris:

  1. Jo no sóc de Lleida, malgrat que per motius que no venen al cas hi he viscut vuit anyets de no res. Els escenaris que proposen les dues novel·les de la Montse Sanjuan creen un imaginari reconeixible per als qui coneixen la ciutat. La qüestió que li posaria jo és si creu que aquests escenaris poden ser alhora universals (interessants per a tothom). Això potser es mereix un debat més extens, però em conformo amb deixar aquesta petita pregunta...

    ResponElimina
  2. Crec que ho pot ser com la ciutat de Malmö del Henning Mankell o el Nàpols del Giovanni.

    ResponElimina